COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

Yes, CBS screwed up badly in ‘Memogate’ —
but so did those who covered the affair

BLOG-GATE

- 01 August 1972

MEMORANDUM FOR RECORD

SUBJECT: Bush, George W. st 1t.3244754FGC
Suspension of Flight starus

- .
0 4

mma ith ders for
2. 1conveyed my verbal orders 10 co. nder, 147 th P Inlrcgsofz'w.th request for or
s;.\spensi_on and convening of a flight review board IAW AFM 35-13.

A Sq ir May and
3.1 recommeaded transfer of this officer to I:L:he 99('_;1 ;teﬁ; ::::e _?g:;dz:{i i&uym Ll
. i 2 147 th Fir Inucp Gp . s
iggfl'ﬂ;ih::gf f: :e::ts n:aomect his training cestification of ﬂx_glhl physu:alj Officer expresses
des;:: in transfer out of state including assignroent 10 non-flying billets.

i i that we fill this eritical billet with a more
dation of Harris, I also suggested' 8
:éuoo?n:ce:lc;iif ;r:im the list of qualified Vietnam pilots that have rotated. Recommen
received but not confirmed.

BY COREY PEIN

“The drama began when CBS posted forged National Guard documents on its Web site and, that same
evening, dan attentive ‘Freeper’ (a regular at the conservative FreeRepublic.com Internet site) named
Buckbead raised suspicion of fraud. From there, intrepid bloggers Powerlineblog.com and Little Green
Footballs, the Woodward and Bernstein of Rathergate, began to document the mounting signs of forgery.”

— Chris Weinkopf in The American Enterprise Online

“The yeomen of the blogosphere and AM radio and the Internet took [CBS’s 60 Minutes I1] down. It
was lo me a great bistorical development in the bistory of politics in America. It was Agincourt.”

— Peggy Noonan in The Wall Street Journal

“NOTE to old media scum ....We are just getting warmed up!” — “Rrrod.” on FreeRepublic.com

January/February 2005 30



COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

loggers have claimed the attack on CBS News

as their Boston Tea Party, a triumph of the de-

mocratic rabble over the lazy elites of the

MSM (that’s mainstream media to you). But
on close examination the scene looks less like a vic-
tory for democracy than a case of mob rule. On Sep-
tember 8, just weeks before the presidential elec-
tion, 60 Minutes II ran a story about how George W.
Bush got preferential treatment as he glided through
his time in the Texas Air National Guard. The story
was anchored on four memos that, it turns out, were
of unknown origin. By the time you read this, the in-
dependent commission hired by the network to ex-
amine the affair may have released its report, and
heads may be rolling. Dan Rather and company stand
accused of undue haste, carelessness, excessive
credulity, and, in some minds, partisanship, in what
has become known as “Memogate.”

But CBS’s critics are guilty of many of the very same
sins. First, much of the bloggers’ vaunted fact-checking
was seriously warped.Their driving assumptions were
often drawn from flawed information or based on
faulty logic. Personal attacks passed for analysis. Sec-
ond, and worse, the reviled MSM often followed the
bloggers’ lead. As mainstream media critics of CBS
piled on, rumors shaped the news and conventions of
sourcing and skepticism fell by the wayside. Dan
Rather is not alone on this one; respected journalists
made mistakes all around.

Consider the memos in question. They were sup-
posed to have been written by Lieutenant Colonel
Jerry Killian, now dead, who supervised Bush in the
Guard. We know Killian’s name was on them. We
don't know whether the memos were forged, au-
thentic, or some combination thereof. Indeed, they
could be fake but accurate, as Killian's secretary, Mar-
ian Carr Knox, told CBS on September 15. We don't
know through what process they wound up in the
possession of a former Guardsman, Bill Burkett, who
gave them to the star CBS producer Mary Mapes. Who
really wrote them? Theories abound: The Kerry cam-
paign created the documents. CBS's source forged
them. Karl Rove planted them. They were recl. Some
of them were real. They were recreations of real doc-
wments. The bottom line, which credible document
examiners concede, is that copies cannot be authen-
ticated either way with absolute certainty. The
memos that were circulated online were digitized,
scanned, faxed, and copied who knows how many
times from an unknown original source. We know
less about this story than we think we do, and less
than we printed, broadcast, and posted.

Ultimately, we don't know enough to justify the
conventional wisdom: that the documents were “ap-
parently bogus” (as Howard Kurtz put it, reporting on

Dan Rather’s resignation) and that a major news net-
work was an accomplice to political slander.

What efforts did CBS make to track down the origi-
nal source? What warnings did CBS's own experts pro-
vide to 60 Minutes II before air time? These are mat-
ters for the independent commission, headed by Lou
Boccardi, former chief of The Associated Press, and
Dick Thornburgh, the former U.S. attorney general. But
meanwhile, the dangerous impatience in the way the
rest of the press handled this journalistic tale bears ex-
amination, too.

‘ITISN’'T JUST RUSH LIMBAUGH . .’

Three types of evidence were used to debate the docu-
ments’ authenticity after Rather and 60 Minutes If used
them in the story. The first, typography, took many de-
tours before winding up at inconclusive. The second,
military terminology. is more telling but also not final.
The third, the recollections of those involved, is most
promising, but so far woefully underreported.

Haste explains the rapid spread of thinly supported
theories and flawed critiques, which moved from parti-
san blogs to the nation’s television sets. For example,
the morning after CBS’s September 8 report, the con-
servative blog Little Green Footballs posted a do-it-your-
self experiment that supposedly proved that the docu-
ments were produced on a computer. On September
11, a self-proclaimed typography expert, Joseph New-
comer, copied the experiment, and posted the results
on his personal Web site. Little Green Footballs delight-
ed in the “authoritative and definitive” validation, and
posted a link to Newcomer's report on September 12,
Two days later, Newcomer — who was “100 percent”
certain that the memos were forged — figured high in
a Washington Post report. The Post’'s mention of New-
comer came up that night on Fox, MSNBC, and CNN,
and on September 15, he was a guest on Fox News's
Hannity & Colmes.

Newcomer gave the press what it wanted: a definite
answer. The problem is, his proof turns out to be far less
than that. Newcomer's résumé — boasting a Ph.D. in
computer science and a role in creating electronic type-
setting — seemed impressive. His conclusions came out
quickly, and were bold bordering on hyperbolic. The ac-
companying analysis was long and technical, discourag-
ing close examination. Still, his method was simple to
replicate, and the results were easy to understand:

Based on the fact that I was able, in less than five min-
utes . .. to type in the text of the 01-August-1972 memo
into Microsoft Word and get a document so close that
yvou can hold my document in front of the ‘authentic’
document and see virtually no errors, I can assert with-
out any doubt (as have many others) that this document
is a modern forgery. Any other position is indefensible.

Red flags wave here, or should have. Newcomer be-

January/February 2005 31




COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

gins with the presumption that the documents are
forgeries, and as evidence submits that he can create a
very similar document on his computer. This proves
nothing — you could make a replica of almost any
document using Word. Yet Newcomer's aggressive
conclusion is based on this logical error.

Many of the typographic critiques were similarly
flawed. Would-be gumshoes typed up documents on
their computers and fooled around with the images in
Photoshop until their creation matched the originals.
Someone remembered something his ex-military uncle
told him, others recalled the quirks of an IBM type-
writer not seen for twenty years. There was little new
evidence and lots of pure speculation. But the specula-
tion framed the story for the working press.

The men formed a
feedback loop, promoting
a version of events in
which Bush’s service

IS unquestionable,

even exemplary.

The very first post attacking the memos — nineteen
minutes into the 60 Minutes Il program — was on the
right-wing Web site FreeRepublic.com by an active Air
Force officer, Paul Boley of Montgomery, Alabama, who
went by the handle “TankerKC.” Nearly four hours later
it was followed by postings from “Buckhead,” whom
the Los Angeles Times later identified as Harry Mac-
Dougald, a Republican lawyer in Atlanta. (MacDougald
refused to tell the Times how he was able to mount a
case against the documents so quickly.) Other blogs
quickly picked up the charges. One of the story's top
blogs, Rathergate.com, is registered to a firm run by
Richard Viguerie, the legendary conservative fund-rais-
er. Some were fed by the conservative Media Research
Center and by Creative Response Concepts, the same
p.r. firm that promoted the Swift Boat Veterans for
Truth. CRC's executives bragged to PR Week that they
helped legitimize the documents-are-fake story by sup-
plying quotes from document experts as carly as the
day after the report, September 9. The goal, said presi-
dent Greg Mucller, was to create a buzz online while at
the same time showing journalists “it isn’t just Rush
Limbaugh and Matt Drudge who are raising questions.”

In order to understand “Memogate,” you need to un-
derstand “Haileygate.” David Hailey, a Ph.D. who teach-
es tech writing at Utah State University — not a pro-
fessional document examiner, but a former Army illus-
trator — studied the CBS memos. His typographic
analysis found that, contrary to widespread assump-

tions, the document may have been typed. (He points
out, meanwhile, that because the documents are
typed does not necessarily mean they are genuine.)
Someone found a draft of his work on a publicly ac-
cessible university Web site, and it wound up on a con-
servative blog, Wizbang. The blog, citing “evidence”
that it had misinterpreted, called Hailey a “liar, fraud,
and charlatan.” Soon Hailey's e-mail box was flooded.
Anonymous callers demanded his dismissal.

Hailey is more restrained in his comments than
other document examiners more widely quoted in the
press. Of course, cautious voices tend to be quieter
than confident ones.

Hailey wasn’t the only one to feel the business end of
a blog-mob. The head of one CBS affiliate said he re-
ceived 5,000 e-mail complaints after the 60 Minutes I1
story, only 300 of which were from his viewing area.

The specific points of contention about the memos
are too numerous to go into here. One, the raised “th”
character appearing in the documents, became em-
blematic of the scandal, as Internet analysts contend-
ed that typewriters at the time of the memo could not
produce that character. But they could, in fact, ac-
cording to multiple sources. Some of the CBS critics
contend they couldn’t produce the specific “th” seen
in the CBS documents. But none other than Bobby
Hodges, who was Colonel Killian's Guard supervisor,
thinks otherwise. He told ¢ir, “The typewriter can do
that little ‘th, sure it can.” He added,*I didn’t think they
were forged because of the typewriter, spacing, or sig-
nature. The only reason is because of the verbiage.”

Hodges's doubts about the memo rest mainly on
military terminology. and he has a list of twenty-one
things wrong with the terms used in the CBS docu-
ments. He says he came up with the first ten in a cou-
ple of minutes. For example, he points to the use of
“OETR" instead of “OER” (for Officer Effectiveness Re-
port), and the use of the word “billets” instead of “po-
sitions.” This helped close the case for some, but prob-
ably shouldn’t have. Even preliminary digging casts
some doubt on the evidence. For example, Bill Burkett
was quoted in a book published last March using the
term "OER," suggesting he would've known better had
he forged the documents as Hodges and others im-
plied in interviews. And newspaper stories and Air
Guard documents indicate that the term “billets” was
indeed used in the Air Guard, at least in the mid-1980s.
Such small points don't prove anything about the
memos. But they do suggest that the press should
never accept as gospel the first explanation that
comes along.

THE DOUBLE STANDARD

As Memogate progressed, certain talking points became
conventional wisdom. Among them, that CBS’s produc-
er, Mary Mapes, was a liberal stooge; that her source, Bill
Burkett, was a lefty moonbat with an ax to grind. Both

January/February 2005 32




surely wanted to nail a story that Bush
got preferential treatment in the Na-
tional Guard. Still, there was a double
standard at work. Liberals and their fel-
low travelers were outed like witches
in Salem, while Bush's defenders forged
ahead, their affinities and possible mo-
tives largely unexamined.

The Killian memos seem to have
grown out of battles that began long be-
fore last September. In early 2004, Bur-
kett had featured prominently in a
book, Bushb's War for Reelection, by the
Texas journalist Jim Moore, who also
co-wrote the Karl Rove biography
Bush’s Brain. Bush's War for Reelection
included a story dating back to 1997,
when Burkett worked as an adviser to
the head of the Texas National Guard at
Camp Mabry. In that role, Burkett says,
he witnessed a plan to scrub George W.
Bush’s file of embarrassments.

When this came out, the press natu-
rally turned to the people Burkett had
named in Moore’s book.And those men
— Danny James, Joe Allbaugh, John
Scribner, and George Conn — all dis-
missed Burkett’s story. That's four
against one, but not necessarily case
closed. Most reporters omitted some
basic, and relevant, biographic facts
about Burkett’s critics.

For example, Joe Allbaugh was usu-
ally identified in press accounts — in
The New York Times, the Baltimore
Sun,and USA Today, to name a few —
as Bush's old chief of staff. He is much
more, In 1999 Allbaugh, the self-de-
scribed “heavy” of the Bush campaign,
told The Washington Post,“There isn’t
anything more important than pro-
tecting [Bush] and the first lady” He
was made head of the Federal Emer-
gency Management Agency after
Bush’s victory, resigned in 2003, and
went on to head New Bridge Strate-
gies, a firm that helps corporations
land contracts in Iraq.

Danny James, a Vietnam veteran
and the son of “Chappie” James, Amer-
ica’s first black four-star general. is also
a political appointee whose fortunes
rose with Bush's. He had his own rea-
son to dislike Burkett. Burkett's 2002
lawsuit in a Texas district court against
the Guard claimed that the staff of
then adjutant-general James retaliated

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

against him for refusing to falsify re-
ports. It was dismissed, like other
complaints against James and the
Guard, not on the merits, but because
underTexas law the courts considered
such complaints internal military mat-
ters. Without further investigation, we
are stuck at he said, she said.

Many of the people defending Bush
in February on the scrubbing story ap-
peared again in September, when the
alleged Killian documents appeared
on CBS. Other defenders appeared as
well, and rarely were their connec-
tions to the Bush camp made clear, or
the basis for their claims probed.

Other pieces of context might have
been helpful, too. For example, Maurice
Udell, the former commander of the
147th Fighter Interceptor Group, in
which Bush served, first came to Bush’s
defense in 2()3() and was resurrected
for the same cause in 2004. After Mem-
ogate he was a guest on Hannity &
Colmes and was quoted in the Fort
Worth Star-Telegram, saying the memos
were “so totally false they were ridicu-
lous.” He also popped up in The Rich-
mond Times-Dispatch and an Associat-
ed Press story. No one noted the
cloudy circumstances of Udell's exit
from the military (probably because the
relevant clips are hard to find in elec-
tronic databases). In 1985, after an Air
Force investigation into contract fraud,
as well as misuse of base resources,
Udell was ordered to resign. The initial
probe included an allegation of illegal
arms shipment to Honduras, but the
charge came up dry.

Context was also lacking in quotes
from Bush’s old National Guard room-
mate, Dean Roome, who appeared
with this old boss Udell on Hannity &
Colmes. With one exception, Roome’s
press appearances have served a sin-
gular purpose: praise the president, at-
tack the memos. The exception was
notable and often reprinted. Last Feb-
ruary, USA Today used a quote from a
2002 interview with Roome: “Where
George failed was to fulfill his obliga-
tion as a pilot. It was an irrational time
in his life” Roome says the comment
was taken out of context, and empha-
sizes how great it was to fly with Bush.

In his office, Roome had taped up a

January/February 2005 33

Think
Global:

Get your
{ | @
master'sin
. L]
journalism
(] L]
in Asia
One of the world's premier
master's in journalism
programs is in the heart of

Asia at English-language
University of Hong Kong.

Our international faculty
comes from Asia's and
the world's leading
newsrooms, including the
New York Times.

You'll meet the region's
newsmakers and hear
top journalists from AP,
CNN, the Asian Wall
Street Journal and
elsewhere discuss
the day's issues.

Our internship program
provides opportunities
in China, the U.S. and
throughout Asia.

Journalism
and Media
Studies Centre

The University of
Hong Kong

Forms and more at
http://jmsc.hku.hk

jmscmj@hku.hk
(852) 2859 1155

Go Global, Go
Asia, Get Ahead
In Your Career




COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

printout of a September 16 Washington Times story
in which the reporter asked Roome to speculate
about who “the forger” was. Roome does not name
Burkett but hints that it was he, without offering
specifics. Roome also has a framed picture of Presi-
dent Bush signed, “to my friend Dean Roome, with
best wishes.” Another picture shows Roome and Bush
on a couch. Roome says it's from this past March,
when he attended a private party in Houston with
Bush and about a dozen old friends. The meeting,
Roome said, was a back-slapping affair, in which Bush
told the group how he cherished his old friends from
the Guard, Midland, and Dallas.

When the central charge is a cover-up, as it was in the
CBS story, vigilance is required. Thus, the connections
between Bush's old associates should have seen print.
Together the men formed a feedback loop, referring re-
porters to one another and promoting a version of
events in which Bush’s service is unquestionable, even
exemplary. With such big names and old grudges in
play, journalists are obliged to keep digging.

he Memogate melee peaked in late September.
On cable, Joe Scarborough of MSNBC held
forth with hasty overstatements: “I'm supposed
to say ‘allegedly forged. I think everybody in
America knows these documents were forged” His

guests threw in anything that sounded good: “You know,
Dan Rather’s being called on the Internet, Queen of the
Space Unicorns, ™ said Bob Kohn, author of a book on
why The New York Times “can no longer be trusted”
(The “Space Unicorn” line had first appeared on Jim
Treacher’s conservative humor blog, and quickly wound
up on The Wall Street Journal's online opinion page.)

Conclusions were often hidden within questions, no
matter how little evidence supported them. NBC's Ann
Curry, hosting the Todeay show, asked a guest, who had
no way of knowing: “Was CBS a pawn in a dirty tricks
effort by the Kerry campaign to smear . . . President
Bush? Can we go that far?”

No, we can’t. But by the time Dan Rather an-
nounced on November 23 that he would step down
from the anchor spot in March 2005, the bloggers’ per-
ceptions had taken hold. For example, the December
O issue of Newsweek stated, incorrectly, that Rather
had acknowledged that the 60 Minutes Il report “was
based on false documents.” The following week the
magazine's “Clarification” was limited to what Rather
had said, not to what Newsweek or anyone else could
have known about the documents,

Dan Rather trusted his producer; his producer trusted
her source. And her source? Who knows. To many, Bur-
kett destroyed his own credibility when he told Dan

Rather that he had lied

about the source of the Kil-

- Get Something.

- Give Something Back.

Northeastern |
University School | -
of Journalism

At the Northeastern University School of Journalism in Boston, we offer a one-year

lian memos. Still, many sup-
positions about Burkett are
based on standards that
were not applied evenly
across the board. In Novem-
ber and December the first
entry for “Bill Burkett” in
Google, the most popular
reference tool of the twenty-
first century, was on a blog

Master’s program for mid-career journalists interested in teaching and expanding their
knowledge in urban affairs, cinema studies and other fields. Graduate students work
closely with our faculty, all of whom have at least ten years of professional experience
in print or broadcast journalism (including the Los Angeles Times, Wall Street Journal,
U.S. News & World Report and CNNJ. Research track students can take courses in
literary journalism, press criticism and ethics; choose a specialty area from a wide
variety of graduate courses in sociology, criminal justice, political science, history and
cinema studies; and write a thesis examining a major issue in the media. Qualified
students may be offered an opportunity to teach basic journalism to undergraduates,
which will help defray some of their tuition costs.

The deadline for Fall 2005 admission is August 1, 2005. Please contact Graduate
Coordinator, at GradJourn@neu.edu. Online applications can be submitted at
http://www.cas.neu.edu/grad

Northeastern University is an Equal Opportunity, Affirmative Action Educational Institution and
Employer, Title IX University.

Northeastern

R § 1

g N 1 V E ¢ L

http://www.neu.edu

January/February 2005 34

called Fried Man. It classifies
Burkett as a member of the
“loony left” based on his
Web posts. In these, Burkett
says corporations will strip
Iraq, obliquely compares
Bush to Napoleon and
“Adolf;" and calls for the de-
fense of constitutional prin-
ciples. These supposedly
damning rants, alluded to in
USA Today, The Washington
Post, and elsewhere, are not
really any loonier than an
essay in Harpers or a con-
versation at a Democratic
party gathering during the
campaign. While Burkett




doesn't like the president, many
people in America share that
opinion, and the sentiment
doesn’t make him a forger.

Jim Moore, who relied on
Burkett for much of his book
on Bush, says he initially called
some of the generals who
worked with Burkett to check
his source’s reputation — but
didn’t tell them what the story
was about. They all said Bur-
kett was honest and trustwor-
thy. When Moore called them
back, and described the accu-
sations, only one of them,
Danny James, then changed
his opinion, calling Burkett a
liar. George Conn, the ex-
Guardsman who said he didn’t
remember Burkett's story of
file-scrubbing, nevertheless
told reporters Burkett was
“honest and forthright.”

Newsweek's Mike Isikoff has
said that he interviewed Bur-
kett last February and thought
Burkett “sounded credible,” but
didn’t use the Texan's story be-
cause he couldn’t substantiate
it. Good decision. CBS couldn’t
prove the authenticity of the
documents in its story, and
look at the results. Dan Rather
has announced his resignation
under a cloud and his aggres-
sive news division is tarnished.
And the coverage of Memogate
effectively killed the story of
Bush’s Guard years. Those who
kept asking questions found
themselves counted among
the journalistic fringe.

While 2004 brought many
stories of greater public im-
port than how George W. Bush
spent the Vietnam War, the year
brought few of greater conse-
quence for the media than the
coverage of Memogate. When
the smoke cleared, mainstream
journalism’s authority was
weakened, But it didn’t have to
be that way. m

Corey Pein is an assistanl editor
al CJR.

CorLumBIA UNIVERSITY GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM
is seeking applicants for the

MCCLOY FELLOWSHIPS
IN JOURNALISM
sponsored by

. THE AMERICAN COUNCIL ON GERMANY

McCloy Fellowships give American journalists the opportunity to
conduct research in Germany on political, social, and economic
issues. Applicants must be U.S. citizens, have a bachelor’s degree and
| experience as a working journalist, and be able to devote three to four
consecutive weeks to travel in Germany within 12 months of the award.
Fellows receive a per diem of $150 for up to 28 days; transatlantic
airfare and approved domestic travel in Germany are also covered.
Applicants should submit a cover letter outlining what they hope to gain
professionally and personally from the experience, a project proposal of
at least two pages, a resume and two letters of recommendation.
Send to:
‘ Eryn Curfman
John 1. McCloy Fellowships
Graduate School of Journalism, Room 701
Columbia University
2950 Broadway, New York, NY 10027
ec2165@columbia.edu

Deadline is April 15, 2005

Questions? Please contact
Jane M. Folpe, Asst. Director, Programs & Prizes,
at jf680@columbia.edu

The Medill School of Journalism

at Northwestern University announces

Awards of distinction
$1,000

First prize award
$10,000

The 2005 Mongerson Prize for Investigative Reporting on the News

The Mongerson Prize honors journalists Washington Post media reporter Howard

who uncover and correct incomplete, inac-  Kurtz won the 2004 prize for breaking the
curate or misleading news stories. story about New York Times reporter

: : ayson Blair's plagiarism.
It is the only prize to honor the watchdogs Jay RS peagh
of news coverage, and it improves press cred-  ABC’s “20/20” co-anchor John Stossel and

ibility by encouraging journalists to show producer Kristina Kendall won the 2003

the public they monitor media mistakes. award for examining the media’s tendency to

Entries are welcome From 11.S.-based overstate problems like road rage to add an

newspapers, magazines, radio, television,
wire services or online news outlets thar are
readily available to the American public.

unwarranted urgency to their stories.

Baltimore Sun media reporter David
Folkenflik won the 2002 prize for his in-
Submissions for the 2005 award must be vestigation of Geraldo Riveras coverage of
produced between Jan. 1 and Dec. 31,2004,  the war in Afghanistan.

Deadline for submissions: March 1, 2005.

For more information, call 202-661-0141 or see our Web site: www.mongersonprize.org.

d' 11 1325 G St. NW, Suite 730
Me 1 Washington, DC 20005

January/February 2005 35




Copyright of Columbia Journalism Review isthe property of Columbia Journalism Review and its content may
not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written
permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.



